- Gij zult geen andere dan wiskundeboeken op tafel leggen
- Gij zult geen valsheid in geschrifte plegen doch immer de som correct overschrijven
- Gij zult opzoeken wat gij niet weet voordat gij uw alwetende meester bevraagd
- Gij zult uw vraagstukken goed lezen
- Gij zult elke stap begrijpen eer gij voortschrijdt
- Gij zult uw werk controleren op juistheid en/of redelijkheid
- Gij zult niet begeren het werk en de spullen van uw buur
- Gij zult niet delen door 0 (men leze nul)
- Gij zult de volgorde der operaties respecteren
- Wat gij doet aan een zijde der vergelijking doet gij ook aan den andere zijde
Optellen: \(5+3=8\) en \(3+5=8\) zijn gelijk
Aftrekken: \(5-3=2\) en \(3-5=-2\) zijn niet gelijk (het minteken!)
Aftrekken is eigenlijk optellen van negatieve getallen: \(5-3=2\) is ook \(5+(-3)=2\)
En bij optellen mag je termen omkeren: \(5+ (-3) = 2\) en \((-3)+5=2\)
Vermenigvuldigen: \(5 \times 3=15\, \) en \(\,3 \times 5=15\) zijn gelijk
je mag ook \(5\cdot3\) schrijven i.p.v. \(5 \times 3\)
Delen: \(\frac{15}{3}=5\) en \(\frac{3}{15}=\frac{1}{5}\) zijn niet gelijk (1 gedeeld door!)
Delen is eigenlijk vermenigvuldigen met een breuk: \(\frac{15}{3}=5\) is ook \(15 \cdot \frac{1}{3}=5\)
En bij vermenigvuldigen mag je de factoren omkeren: \(15 \cdot \frac{1}{3}=5\) en \(\frac{1}{3} \cdot 15 =5\)
\(( + - )\)
\(15+7-2=20\,\) en \(15-7+2=10\) bereken van links naar rechts
Optellen en aftrekken zijn gelijkwaardig in rekenvolgorde
\( (\times /) \)
\(12 \times 3\, / \,2 = 18\,\) en \(12\, / \,3 \times 2 = 8\) bereken van links naar rechts
vermenigvuldigen en delen zijn gelijkwaardig in rekenvolgorde
\((\, + - \times /) \)
\(2+3 \cdot 5 = 17\) en \(2 \cdot 3+5=11\) eerst x en /, daarna pas + en -
help jezelf door te onderstrepen: \(2+\underline{3 \cdot 5}=2+15=17\)
Voorbeeld: \( 3-6/2 \cdot 4 - 3 \cdot 7 +8 = \) \(3-\underline{6/2}\cdot 4 - 3 \cdot 7 +8\)
\(3-\underline{3\cdot 4} - 3 \cdot 7 +8=\)
\(3-12-\underline{ 3 \cdot 7} +8=\)
\(\underline{ 3 -12}-21 +8=\)
\(\underline{ -9 -21} +8=\)
\( -30 +8=\)
\( -30 +8=\)
\( -22\)
Letters